Utdrag ur Sklt...

Först tänkte jag skriva av hela artikeln, men det skulle väl ta mig ca 1 vecka, så jag skippar det..

Det jag vill säga i alla fall, e att en ung kvinna vid namn Maria har stämt Vara kommun på 80 000 kr som hon anser förskingrats från hennes konto..
Då Vara kommun under år 1999 tillfälligt tog bort överförmyndarspärren (pengar hon ärvt o som sparats sedan en av hennes föräldrar avlidit när hon var liten) pga att dem tyckte att den saknade motivering, och pga den andre förälderns begäran om upphäving.
Och under år 1999 har det tagits ut 80 000 kr från kvinnans konto.. Och Vara kommun säger att dem pengarna förmodligen gått till kvinnans uppehälle, som kläder, mat och utbildning osv..
Men enligt denna artikel så ska kvinnan ha varit ca 14 år gammal år 1999..
Hur i hela friden kan hon under 1 år ha kostat sin förälder 80 000 kr..??
Om detta stämmer så bör mina barn kosta mig ca 160 000 kr/år.. Det e hela min årsinkomst..

E det verkligen sååå svårt för Vara kommun att erkänna att dem faktiskt har gjort fel.? Att det faktiskt var fel att upphäva överförmyndarspärren.? Och att det faktiskt har tagits ut liiiite väl mycket pengar från kvinnans konto..?
Men dem håller varandra om ryggen o skyddar varandra till fullt..

Hur har detta påverkat kvinnan.?
Vad hade hon kunnat göra för dessa pengar..?
Hon kunde kanske faktiskt ha lagt dessa pengar på en bra utbildning, istället för (som det står i artikeln) att idag leva på existensminimum.
Hon hade haft såååå mycket mer möjligheter..

Och tro nu inte att det tar slut där.. Detta var vad som tagits ut år 1999.. Enligt artikeln så avled föräldern ca 8 år innan det och det var ju i alla fall minst 4 år kvar tills hon skulle bli myndig..
Hur mycket pengar har tagits ut under dem åren.?
Enligt kvinnans advokat så var det tydligen ganska rörigt med årsredovisningar osv..

Varför har man den lagen, att man faktiskt ska skydda ett barns ekonomi, om det nu e sååå lätt att förstöra det.? I så fall kan man lika gärna strunta i att ha en överförmyndarspärr..

Tänk om Jonas pappa skulle avlida, och Jonas skulle få pengar insatt på ett konto varje månad osv.. Jag skulle ALDRIG  röra dem pengarna, jag skulle se dem som ett jävligt bra sparande..
Pengar som jag egentligen inte har, att dem sätts in på ett konto varje månad.. Varför ska jag som mamma använda dem.?
Innan vi fick Kasper så hade vi 1 barnbidrag, så när Kasper föddes så frågade jag Martin om vi verkligen behöver 2 st. Vi kom fram till att vi behövde inte det. Utan det ena barnbidraget delade vi på 2 och satte in 500 kr var på barnens konton.
Skit bra.!
Det handlar ändå om ca 1000 kr som vi tidigare inte hade. Och nog för att barn kostar pengar, men skaffar man dem, så bör man ha råd med dem..

Hur som helst, denna Maria slåss som en tok mot Vara kommun om dessa pengar, trots att hon själv riskerar att få betala snuskigt mycket pengar om hon förlorar + att hon betalar sin advokat för olika kostnader för allt hon gör för henne, trots att hon lever på existensminimum...

Jag blir såååå arg när jag läser detta. 
Vem har rätt att bestämma hennes framtid och öde.? 
Kanske engagerar jag mig så mycket i detta eftersom jag själv upplevt något liknande. Men jag slåss inte för det.
Det skulle röra upp så mycket, och för mig e det inte värt det.. Men den här kvinnan känner sig redan körd och att hon hittills redan förlorat så mycket.
Hon ser det inte som en förlust om hon inte får tillbaka pengarna, hon ser det som att hon i så fall kanske öppnat andra ungas ögon för detta och att dem kanske oxå vågar stå upp..
Hennes eget uttal: "Förlorar jag, har jag i alla fall gjort vad jag kunnat"..

Jag hoppas innerligt att Sklt kommer att följa den här historien, jag vill verkligen följa detta och se hur det hela slutar..
Hur mycket Vara kommun kan hålla varandra om ryggen och dem verkligen kan vara så fruktansvärt dumma.

YOU GO MARIA...!!!!!


Fortsättning följer....

Tjing..
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Irene

Lycklig, sambo & mamma till 3 underbara prinsar..

RSS 2.0