Gott :-)

En vän frågade mig häromdagen, vad pölsa innehåller...? Ja, jag har ju förstått att det inte e något man äter här omkring, men jag tycker i alla fall att det e gott :-)
Men nu slänger jag ut ett litet innehåll till rätten i alla fall.. Antar att min sambo inte vill pussas på ett par dagar när han läser detta, hahaha..

"Pölsa är en maträtt bestående av malet eller finhackat kokt kött, oftast inälvor av något slag till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Ibland ätes några bitar stekt fläsk till pölsan.

Få lagar idag sin egen pölsa. Det finns färdig pölsa på burk och i "plastkorv". En del mindre butiker kokar egen pölsa.

Pölsa är även känt som "Lungmos" då det alltså till större delen består (bestod) av inälvor."

O så slänger jag in en liten bild på denna väldigt goda rätt :-))


Nä, nu ska jag dra till jobbet o göra lite nytta... Har ju gjort en massa saker den senaste veckan o har faktiskt en del bilder att lägga ut :-)
Men denna veckan e späckad med studier o jobb.. Men i kväll kanske jag hinner blogga lite :-)

Tjing..



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Irene

Lycklig, sambo & mamma till 3 underbara prinsar..

RSS 2.0