Cutan Mastocytos!

Ja, så heter den hudsjukdom som våran älskade Felix har.. O som han tyvärr kommer få dras med till vuxen ålder, då det brukar försvinna, i extrema fall kan det även fortsätta i vuxen ålder, men det e väldigt ovanligt..
 
Ska försöka förklara sjukdomen så bra jag kan - även för min egen skull.
Felix kropp överproducerar histamin, vilket ger dessa fläckar. O dessa fläckar kliar hela tiden, men vid beröring frigörs histaminet, o då kliar det ännu mer. Läkaren jämförde klådan med brännässelutslag :-(
Vilket genast skär i mitt hjärta...
Blåsorna han får, hoppas vi inte blir värre - det finns dom barn som har hela sina kroppar täckta av dessa blåsor :-((
 
Men just nu tar vi det för vad det e just nu..
 
I extremt sällsynta fall kan sjukdomen påverka inre organ, så för den sakens skull ska Felix även få en läkarkontakt, som håller koll på honom..
Känns skönt o lugnande..
Denna sjukdom e ovanlig o det e inte många läkare som får se detta.. O därför blev Felix oxå fotograferad på KSS, så dom kunde använda bilderna i utbildningssyfte..
Jag e glad att vi nyss har köpt en väldigt komfortabel madrass till honom..
 
Men det känns oerhört jobbigt att min lilla kille ska behöva ha sådan oerhörd klåda i kroppen o att han förmodligen kommer ha det fram till vuxen ålder.. Jag kan ta att min lilla kille e fläckig/prickig, jag hoppas bara att han inte kommer behöva lida massor av det när han blir större - tänker givetvis på skolan, kompisar osv...
 
Just nu orkar jag inte skriva mer.. Måste få smälta detta lite.. Men  e ni intresserade så finns bilder på google.
 
Nu när man vet mer, så kan jag lätt konstatera att JUST NU, har Felix oerhörd klåda :,-(
 
 
Tjing...


Kommentarer
Ida Johansson

Åh stackars liten :(

Svar: Ja, det e allt lite synd om honom.. Än så länge så verkar han inte lida så mycket av det, det e skönt iaf..
Irene

2012-11-24 @ 13:46:31
URL: http://www.frokengullmetz.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Irene

Lycklig, sambo & mamma till 3 underbara prinsar..

RSS 2.0